Ježíšek kontra Mikuláš
Dvojí Dárky: Tradice, Reformace a Sváteční Zvyk Ježíška.V minulosti byl nositelem dárků především svatý Mikuláš, patron dětí a ochránce dobrých skutků. Tento zvyk se stal nedílnou součástí zimních svátků, kdy děti očekávaly, že jim Mikuláš přinese sladkosti nebo malé dárky 6. prosince. Situace se však zásadně změnila v první polovině 16. století, kdy došlo k velké reformaci, kterou vedl Martin Luther.
Luther, zakladatel protestantismu, odmítal vše, co bylo spojené s katolickou církví, včetně kultu svatých. To znamenalo i zavržení svatého Mikuláše, kterého katolická církev obzvláště uctívala. Luther si přál, aby oslava Vánoc byla více soustředěná na samotného Krista, nikoli na světce. Místo svatého Mikuláše proto začal prosazovat Jezulátko, neboli Christkind. Tento nový symbol měl přinášet dárky v noci z 24. na 25. prosince, čímž se začal utvářet zvyk obdarování na Štědrý den. Dárky, které Jezulátko přinášelo, byly známé jako Christkind, což doslova znamená „Ježíšek“.
Pro děti však přechod od Mikuláše k Ježíškovi nebyl vůbec snadný. Reformní snahy Martina Luthera sice měly pevný teologický základ, ale v dětských očích to znamenalo, že musely čekat skoro tři týdny navíc, než dostaly své dárky. Jejich kamarádi, kteří zůstali u tradičního katolického zvyku, nadále dostávali dárky 6. prosince, což vedlo k pocitu nespravedlnosti mezi Lutherovými dětmi.
Podle legendy to byla právě Lutherova žena, která nalezla řešení této zapeklité situace. Aby udržela mír v domácnosti a zároveň respektovala nově nastolené reformní zásady, rozhodla se dětem dávat dárky dvakrát – jak na Mikuláše, tak i na Štědrý den. Tímto kompromisem se podařilo zachovat radost dětí a zároveň prosazovat reformní myšlenky jejího muže. Tento zajímavý a pragmatický přístup se následně rozšířil po celém Německu a dále do Evropy, kde se stal inspirací pro další rodiny.
I když svatý Mikuláš z evropské tradice nikdy zcela nezmizel, zvyk obdarovávání na Štědrý den se rychle uchytil a stal se základním prvkem vánočních oslav, jak je známe dnes. Kombinace původních tradic a reformních změn vedla k tomu, že děti v některých regionech dostávaly dárky dvakrát – jednou od Mikuláše a podruhé od Ježíška. Tato dvojí radost se stala symbolem přechodného období mezi starými a novými zvyky, kdy se lidé snažili najít harmonii mezi tradicí a novým náboženským směrem.
Vývoj vánočního obdarovávání tak krásně ilustruje, jak náboženské, kulturní a rodinné vlivy formovaly to, co dnes považujeme za samozřejmost. Dvojí dárky, ať už od Mikuláše nebo od Ježíška, odrážejí lidskou touhu po radosti spojené se svátky a potřebu přinášet štěstí těm nejmladším, i když se společenské okolnosti mění. Vánoce se tak staly nejen oslavou narození Krista, ale také symbolem rodinné soudržnosti a laskavosti, které překonávají hranice náboženských rozdílů.