Průhledný Pontiac z roku 1939

Ne nadarmo jsou automobilové karoserie z neprůhledných materiálů. Kromě konstrukční funkčnosti je to i záležitost bezpečnosti a do jisté míry také praktičnosti a soukromí. A zrovna o tom posledním nemůže být v případě originálního Pontiacu ze třicátých let minulého století vůbec řeč.

Unikátní model Deluxe Six Plexiglas automobilky Pontiac – spadající pod General Motors – se veřejnosti poprvé ukázal v roce 1939 na technologické výstavě v New Yorku. Naprosto čirá karosérie z akrylového plastu poskytovala jedinečný pohled do „vnitřností“ vozidla a toho, jak tyto obvykle skryté části fungují. Což byla velká podívaná nejen pro technické nadšence, ale i pro širokou veřejnost. Plast jako materiál byl v té době pořád ještě relativně novinkovým atributem, o to zvědavější zraky se k originálnímu vozítku upínaly.

Estetiku naprosté čistoty a sterility podtrhovaly i spojovací materiály pokryté chromem a kola s bílými pneumatikami. Celkový design nekazily ani těžké díly (motor, podvozek), jež byly vyhotoveny z mědi. Výsledkem tak bylo podivné, ale svým způsobem okouzlující vozidlo, k němuž perfektně seděla jeho přezdívka – „ghost car“. Z auta navíc čišel futurismus nejvyššího kalibru (ostatně na legendární výstavě „Futurama“ vůz také pobýval) – jmenovitě akrylový plast byl v té době opravdu těžce inovativním materiálem, který už tehdy nesl obchodní název „Plexiglass“, což se později i obecně uchytilo. Plexisklo pocházelo z dílny firmy Rohm & Haas, kde vzniklo experimentováním s vrstveným laminátovým sklem. Později tato společnost dodávala i skla do bojových letounů během druhé světové války.

Celá legrace v podobě průhledného auta stála skoro 25 000 dolarů, což byla na tehdejší dobu přímo astronomická částka. Současná hodnota se pak odhaduje na 10 milionů dolarů a nesmíme opomenout jednu pikantnost, kterou auto disponuje: má totiž najeto jen pouhých 138 kilometrů. Větší zátěž by vůz stejně s největší pravděpodobností nevydržel. I s takovým směšným číslem na tachometru se na konstrukci vozidla dá objevit několik prasklin a vad různého druhu způsobených opotřebením.

Závěrem ještě dodejme, že v současnosti se Pontiac nachází v garáži anonymního vášnivého sběratele aut.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »
Sdílej HBhistory