Jawa 250

Přelomová Jawa 250, které náš lid motoristický udělil přezdívku Pérák, se začala vyrábět v roce 1946 v roli nástupce předválečných typů Jawa 250 Special a Jawa 250 Duplex Blok, jejichž produkce se po několikaleté nucené přestávce zaviněné okupací na krátkou dobu v letech 1945 až 1946 obnovila. 

Ty starší typy po válce představovaly pouze předměty výběhového programu, aby se využily celky z rozpracované předválečné výroby, které obětaví zaměstnanci firmy důkladně ukryli před okem Mordoru. Tak je zachránili před překováním na zbraně, přičemž tím sami nebetyčně riskovali životy. Jen pro pořádek uveďme, že číslo 250 v typovém označení znamená zaokrouhlený zdvihový objem motoru v kubických centimetrech.

Když byla nová Jawa 250 představena na třiatřicátém pařížském autosalonu v říjnu 1946, vzbudila pozdvižení mezi odbornou i laickou veřejností, jako kdyby tam někdo hodil bombu. Ovšem bombu mírovou, všichni se k ní hrnuli a nemohli se na ni vynadívat.

Vzápětí přicházely otázky na technické řešení, plánovanou výrobu, možnost exportu. Jeden podezřelý člověk hnaný zvídavostí se u stánku Jawy objevoval den co den. Tím člověkem byl bezmála čtyřicetiletý známý francouzský motocyklový závodník a pokořitel řady rekordů Louis Jeannin.

Na této první velké poválečné motoristické výstavě získala Jawa 250 v silné celosvětové konkurenci ve své kategorii zlatou medaili. Podle motoristických časopisů předběhla technickým řešením všechny světové výrobce motocyklů o několik let.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »